Tiba Vroom van Wildflower Climbing vertelt: hoe organiseer je een NK boulder? (1)

Vorige
Tiba Vroom van Wildflower Climbing vertelt over de organisatie van het NK boulder 2023: “Toen we gebeld werden met de vraag of we bij Wildflower het NK Boulder wilden organiseren dit jaar schoten er gelijk twee dingen door mijn hoofd: super vet natuurlijk! Maar ook, hoe gaan we dit doen binnen zes weken? Want zo lang zou het nog duren tot het evenement. Er moest van alles geregeld worden."

"Naast de vanzelfsprekende zaken zoals het leeghalen van de wand voor de bouw van de routes komen er ook dingen bij kijken als marketing, contact met de gemeente, sponsoren en lokale pers, het regelen van de juiste horeca en het plaatsen van tribunes, extra toiletten en voldoende sta- en zitplaatsen in de hele hal.


Al snel stuitten we op een probleem: de hele wand zou moeten worden gebruikt voor de wedstrijdboulders, dus er bleef geen ruimte meer over voor isolatie en opwarmwand. Gelukkig ging de gehele organisatie van het event in goede samenwerking met de NKBV, waardoor we er al snel uit waren dat we de verplaatsbare wand van de bond achter onze wanden kwijt konden, en zo een opwarmruimte konden creëren. Dit voorbeeld is typerend voor de hele zes weken van de voorbereiding. Telkens loop je ergens tegenaan, brainstorm je met de verschillende partijen, en los je het op. Want het zo goed mogelijk laten lopen van het evenement is heel even je allerhoogste prioriteit.
Zodra we wisten dat we het NK zouden organiseren, hebben we direct zo veel mogelijk vrijwilligers opgeroepen. Veel hiervan waren onze vaste klanten, maar ook nieuwe gezichten wilden graag een steentje bijdragen om het NK te laten slagen. Zij hebben geholpen in de week voor de wedstrijd met bijvoorbeeld het leeghalen van de wanden, het schoonmaken van de grepen en het leegmaken van de ruimtes waar de tribune en de opwarmwand kwamen te staan.


Op de woensdag tot en met vrijdag voor het NK kwamen er routebouwers onze wanden volschroeven met de vetste wedstrijdboulders. Wij hoefden alleen nog maar te zorgen dat de grepen voor ze klaarlagen en dat ze koffie en lunch hadden klaarstaan. Nu de routes in de wand zaten kwam het wel heel erg dichtbij, en dat was natuurlijk best spannend!


Op de dag van het event zelf, was het vooral van belang dat iedereen op de juiste plek terecht kwam, publiek, jury, horecapersoneel en deelnemers, en dat er tussendoor wat werd opgeruimd. De routes zouden tussen elke ronde omgeschroefd worden, dus de grepen moesten daarvoor klaarliggen. Nog even de mat stofzuigen, en dan was het weer aan de juryleden om de volgende ronde soepel te laten verlopen. En na afloop liggen er uiteraard nog wat taken voor iedereen: spullen opruimen, tribune afbouwen en extra boulders in de wand zetten. De wedstrijdboulders zitten er nog een paar weken in, maar daardoorheen bouwen we extra routes van alle niveaus, zodat er voor iedereen wat te doen is.


Onze belangrijkste ervaring met het organiseren van het NK Boulder was dat je het echt met zijn allen doet. Wij vanuit Wildflower, samen met de vrijwilligers, de NKBV, de horeca en tribunebouwers, de routebouwers en natuurlijk de deelnemers zelf. Ieder heeft zijn taak, en daardoor werd het NK Boulder 2023 een supervette wedstrijd en geweldige ervaring voor iedereen die keek en meedeed.”